Право ЄС у країнах поза ЄС: роздуми про судову практику Верховного Суду у сфері енергетики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-2607.2022.9-10.12-17

Ключові слова:

Верховний Суд, Європейський Союз, Енергетичне Співтовариство, євроінтеграція, енергетичні ринки

Анотація

Після того, як Україна приєдналася до Енергетичного Співтовариства та уклала Угоду про асоціацію з ЄС, було прийнято необхідні закони для імплементації актів енергетичного права ЄС в Україні, а саме закони України «Про ринок природного газу» та «Про ринок електричної енергії». У цих законах передбачено положення, які можна назвати інструментами правової інтеграції з ЄС. Ідеться про норми, які не вимагаються актами ЄС, проте спрямовані на забезпечення коректного впровадження права ЄС в Україні. Такими інструментами є, наприклад, вимога про врахування рішень Суду ЄС і правозастосовної практики Європейської Комісії та Секретаріату Енергетичного Співтовариства під час застосування цих законів органами державної влади (зокрема судами), вимога про проведення консультацій з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства тощо. Особливість цих положень полягає в тому, що вони передбачають взаємодію зі сторонніми для української правової системи елементами. Верховний Суд у нещодавніх рішеннях у справах щодо оскарження положення про покладення спеціальних обов’язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу та застосування тарифів на передачу та диспетчерське (оперативно-технологічне) управління до експортерів електричної енергії навів правові позиції щодо застосування цих положень. Зокрема, він визнав обов’язок судів враховувати висновки, наведені в рішеннях Суду ЄС та в офіційних позиціях Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо тлумачення змісту норм права ЄС, які впроваджені зазначеними законами. Загалом цю практику можна оцінити як позитивну. Проте деякі аспекти рішень Верховного Суду, зокрема в частині недостатнього врахування принципів права ЄС, а саме тих, що є основою функціонування енергетичних ринків, викликають критику. Відповідне судове рішення фактично позбавило оператора системи передачі можливості для стягнення коштів на покриття витрат, реально понесених на забезпечення транскордонної передачі електричної енергії, що загалом не узгоджується з принципом окупності діяльності операторів інфраструктури на енергетичних ринках ЄС. Крім того, у результаті застосування правової позиції Верховного Суду суди нижчих інстанцій не визнали окремою підставою для скасування акта Уряду відсутність консультацій щодо нього з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, яких вимагає закон.

Біографія автора

Ielyzaveta Badanova, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Баданова Єлизавета Вадимівна – магістр права, Кембриджський університет (Велика Британія); аспірантка кафедри права, Інститут Європейського університету (Італія); старший викладач кафедри міжнародного та європейського права НаУКМА

ye.badanova@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Association Agreement between the European Union and its Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02014A0529%2801%29-20211122.
  2. Baltic Cable AB v Energimarknadsinspektionen. Case C-454/18 (CJEU, 11 March 2020).
  3. Claes, Monica. The National Court’s Mandate in the European Constitution. Oxford: Hart Publishing, 2006. https://doi.org/10.5040/9781472563613.
  4. Commission Regulation (EU) No 838/2010 of 23 September 2010 on laying down guidelines relating to the inter-transmission system operator compensation mechanism and a common regulatory approach to transmission charging.
  5. Decision No 1/2019 of the EU-Ukraine Association Council of 8 July 2019 as regards the amendment of Annex XXVII to the Association Agreement between the European Union and the European Atomic Energy Community and their Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A22019D1599.
  6. Energy Community Secretariat. Compliance Note. ‘Ukraine – electricity transmission and dispatch tariff with respect to the tariffs for export and import’. CN 01/2020. 28 May 2020.
  7. FENS spol. s r.o. v Slovenská republika. Case C-305/17 (CJEU, 6 December 2018).
  8. Protocol of accession of Ukraine to the Treaty establishing the Energy Community. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_a27#Text.
  9. Regulation (EC) No 714/2009 of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on conditions for access to the network for cross-border exchanges in electricity and repealing Regulation (EC) No 1228/2003.
  10. Sixth Appeals Administrative Court. Case 826/9665/16. 08 December 2021. https://reyestr.court.gov.ua/Review/101773110.
  11. Supreme Court of Ukraine (Cassation Administrative Court). Case 826/9665/16. 25 June 2020. https://reyestr.court.gov.ua/Review/90073627.
  12. Supreme Court of Ukraine (Cassation Administrative Court). Case 640/5884/19. 20 January 2022. https://reyestr.court.gov.ua/Review/103029226.
  13. Supreme Court of Ukraine (Grand Chamber). Case 910/9627/20. 03 August 2022. https://reyestr.court.gov.ua/Review/105852859.
  14. Verkhovna Rada of Ukraine. On the Natural Gas Market. Law of Ukraine 329-VIII. April 9, 2015. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/329-19#Text.
  15. Verkhovna Rada of Ukraine. On the Electricity Market. Law of Ukraine 2019-VIII. April 13, 2017. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2019-19#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-04

Як цитувати

Badanova, I. (2023). Право ЄС у країнах поза ЄС: роздуми про судову практику Верховного Суду у сфері енергетики. Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки, (9-10), 12–17. https://doi.org/10.18523/2617-2607.2022.9-10.12-17