Забезпечення академічної доброчесності у науковій діяльності з позиції авторського права
Ключові слова:
академічна доброчесність, авторське право, плагіат, самоплагіат, запобігання порушенням академічної доброчесностіАнотація
Стаття містить комплексну характеристику академічної доброчесності у науковій діяльності та розглядає шляхи забезпечення розвитку добросовісних академічних практик. Розглянуто доктринальні підходи до тлумачення сутності академічної доброчесності крізь призму моральних якостей, які повинен демонструвати учений. Проаналізовано перелік дій, які відносяться до доброчесної поведінки згідно з Законом України «Про освіту». Запропоновано уточнення сутності елементів академічної доброчесності: самостійність наукової роботи, здійснення нового дослідження, забезпечення достовірності дослідження та коректне використання кожного джерела інформації. Критично оцінено вітчизняний підхід щодо впровадження на законодавчому рівні академічної відповідальності за порушення академічної доброчесності без забезпечення механізму попередження таких порушень. На прикладі Європейського дослідницького простору висвітлено здійснення просвітницьких заходів, що сприяють формуванню знань про академічну доброчесність і знижують ризики вчинення порушень. Зроблено висновок про необхідність системних змін в українській державній політиці у сфері освіти і науки та створення інформаційно-просвітницького середовища, яке сприятиме утвердженню моральності і розвитку належної практики в академічній діяльності.
Посилання
- ALLEA in Brief, https://allea.org/allea-in-brief/.
- Cohen, Amy B. “Copyright Law and the Myth of Objectivity: The Idea-Expression Dichotomy and the Inevitability of Artistic Value Judgments.” Indiana Law Journal 66, no. 1 (1990): 175–232.
- Cutri, Jennifer, Amar Freya, Yeni Karlina, et al. “Academic integrity at doctoral level: the influence of the imposter phenomenon and cultural differences on academic writing.” International Journal for Educational Integrity, 17 (2021): 1–16. https://doi.org/10.1007/s40979-021-00074-w.
- Davis, Annemarie. “Academic integrity in the time of contradictions.” Cogent Education 10, 2 (2023): 1–15. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2289307.
- Durman, Mykola and Durman, Olena. “Constant of Academic Integrity in Scientific Ethics.” Investments: Practice and Experience, 21 (2021): 100–106. https://doi.org/10.32702/23066814.2021.21.100.
- East, Julianne, and Donnelly, Lisa. “Taking Responsibility Taking Responsibility for Academic Integrity: A collaborative teaching and for Academic Integrity: A collaborative teaching and learning design.” Journal of University Teaching & Learning Practice 9, no. 3 (2012): 1–13. https://doi.org/10.53761/1.9.3.2.
- Eurodoc, https://www.eurodoc.net/eurodoc/mission-and-vision.
- European Conference on Ethics and Integrity in Academia 2025, https://academicintegrity.eu/conference/.
- European Network for Academic Integrity, Annual report 2023, https://www.academicintegrity.eu/wp/wp-content/uploads/2024/06/ENAI-Annual-Report-2023.docx-1.pdf.
- European Network for Academic Integrity, Working Groups, https://www.academicintegrity.eu/wp/working-groups/.
- ENQA Occasional Paper, Academic Integrity: Supporting Cultures of Academic Integrity: The role of quality assurance agencies in promoting and enhancing academic integrity and ensuring learning, https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/ENQA-WG-Report-on-Academic-Integrity-.pdf.
- Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Rozshyrenyi hlosarii terminiv ta poniat st. 42 «Akademichna dobrochesnist» Zakonu Ukrainy «Pro osvitu», lyst 1/9-650 vid 23 zhovtnia 2018, https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-650729-18#Text.
- Natsionalne Ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity, Richnyi zvit za 2023 rik, https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Звіт-2023.pdf.
- Natsionalne Ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity, Richnyi zvit za 2024 rik, https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2025/03/Річний-звіт-НА-за-2024.pdf.
- Ovcharenko, Oleksii, Natalia Vasylieva, Lidiia Drozd, and Lidiia Iliukha. “Features of Compliance with the Principle of Academic Integrity in the Educational and Scientific Space.” Prospects and Innovations of Science (Series Psychology, Pedagogy, Medicine) 1, 47 (2025): 817–832. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-1(47)-817-832.
- Sadykova, Yana. “Plagiarism and academic plagiarism: civil liability and academic responsibility”. Law. State. Technology, 4 (2021): 39–44. https://doi.org/10.32782/LST/2021-4-7.
- Shtefan, Anna. “Phenomenon of Creative Activity in Copyright.” Theory and Practice of Intellectual Property, 4 (2018): 5–13.
- The European Code of Conduct for Research Integrity. Revised edition 2023. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-2027/horizon/guidance/european-code-of-conduct-for-research-integrity_horizon_en.pdf.
- The International Center for Academic Integrity. https://academicintegrity.org/aws/ICAI/pt/sp/home_page.
- Ukrainian Scientists Worldwide, https://www.facebook.com/groups/314070194112.
- Vysotska, Olha. “Academic Integrity as a Form pf Social Control: Mechanisms and Philosophical Foundations.” Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2 (2024): 9–18. https://doi.org/10.54891/2786-7013-2024-2-2.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Анна Сергіївна Штефан

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати опублікований твір з обов’язковим посиланням на його авторів та його першу публікацію в цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного поширення твору в тому вигляді, в якому його було опубліковано в журналі (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на його першу публікацію.
Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).